Secret of Smiling

Semua orang pasti pernah tersenyum. Ada yang manis..ada yang kelat and ada jugak yang senyum kambing……..Sebenarnya..SENYUM ni ada rahsia yang tersendiri…

Hanya dengan menggerakkan sedikit bahagian bibir, kita dapat memberikan ekspresi yang tidak bersuara untuk menunjukkan rasa gembira. Senyuman memberikan ekspresi positif.

Dengan tersenyum, ianya memberikan kesan yang baik kepada orang lain. Ia dapat menyenangkan orang lain dan pahalanya sama seperti bersedekah.

Senyum juga sangat banyak manafaatnya samada untuk diri sendiri mahupun mereka yang berada di sekeliling kita. Tidak hanya bagi orang lain, tapi juga bagi orang yang melakukanya. Kadang-kadang kita rasa…Alah apa ada dengan senyum…..Nothing lah… Tapi kena ingat  Rasulullah pernah berkata “janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apapun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu.” (HR.Muslim)

Dari segi kesehatan tersenyum sangat positif.  Jiwa mereka juga akan lebih tenang. So kalau tak nak jiwa kacau…banyakkan tersenyum ya…. (Keep Smiling) ….And kalau kita sedang sedih, kena banyak senyum juga kerana ianya akan membuat perasaan kita jadi lebih baik.

Menurut kajian senyum boleh membuatkan tubuh serta perasaan kita berubah. Ketika seseorang tersenyum, ia akan membuat suasana menjadi lebih riang. Orang yang disekeliling kita juga ikut tersenyum serta merasa lebih bahagia…..tips nak jumpa BOS atau nak interview.

Disamping tu senyum juga dapat menghilangkan stress, rasa bosan dan sedih. So kalau stress and feel very down, banyak kan senyuman ya……

Yang ini I suka….Senyum juga membuat kita awet muda. Nak tau kenapa…Sebenarkan mengikut kajian, senyuman banyak menggerakkan otot.

Akibatnya otot wajah kita dah jadi terlatih, sehingga kita tidah perlu melakukan face lift. Simple aja kan…bayangkan kalau kita selalu senyum…lagi banyak otot-otot yang bergerak..So faham-faham ajalah…

Tapikan kita ni manusia. Sometimes ada juga senyum paksa….Orang kata senyum kelat… Ciri senyum yang dipaksakan tidak sampai ke mata…..Nama pun senyum paksakan….

Senyum yang tulus dan iklas itu penting, sebab disitulah nilai pahala tersimpan. Senyum yang tulus hukumnya sunnah. Sama seperti sedekah. Tapi jika senyum diungkapkan terpaksa maka akan bernilai lain, Suatu yang baik akan berubah jelek bahkan dibenci Allah.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s